Videa
Lowering the Stakes for Language Learning
Edutopia / duben 2023
By intentionally creating lessons that are social, collaborative, and joyful, educators can make it easier for students to build their skills—and confidence—in a new language.
Články
Bádat můžou už děti ve školce, říká chemikářka. Nejsou potřeba drahé sloučeniny ani laboratoře
Lucie Kocurová / Eduzín / duben 2023
Aby měly děti rády chemii, je potřeba, aby jí rozuměly, k čemuž slouží pokusy a experimenty. A ty se jejich učitelé můžou naučit třeba v jednom z patnácti center, jenž pro chemikáře v letošním školním roce otevřela Praha. „Málokdo si to uvědomuje, ale nachystat pokus, provést ho a uklidit zabere hodně času,“ říká Adéla Marschallová Rumlerová, která jedno z center vede. „My učíme učitele, jak to dělat jednoduše a efektivně.“
Videa
Štěkánka z TikToku: Kritizuji přežité praktiky učitelů, za ty dobré bojuji. Učitel nesmí vyvolávat agresi
DVTV / březen 2023
„Když je atmosféra dlouhodobě nastavena správně a učitel jednou ulítne, a pak to vysvětlí, tak je to naprosto v pořádku. Není na tom nic zlého,“ říká TikTokerka a učitelka Štěpánka Cimlová aka Štěkánka. „Za nerespektováním autority je vždy něco jiného. Děti potřebují zažít uznání a úspěch. Pár lidí už mě ombudsmankou žáků nazvalo,“ dodává.
Články
AI ve vzdělávání – co všechno změní a proč nenahradí učitele
Jan Zeman / EDUin / březen 2023
Společnost si v posledních dnech a týdnech připomněla nástup umělé inteligence. A to i popularizací nástroje ChatGPT, který umí komunikovat lidským způsobem. EDUin přináší komplexní podklad k tématu i odpovědi na otázky, které v posledních týdnech vyvstaly.
Články
Ivan Smolka: Práce se dřevem rozvíjí vůli a myšlení. Nejde o to, aby žáci uměli vyrábět nábytek
Ivan Smolka / Eduzín / 2023
'Na naší škole učím „práci se dřevem“. Řezání nebo hoblování učí děti manuální zručnosti, ale to není zdaleka jediný účinek. V těchto hodinách nejde primárně o to naučit se něco vyrobit ze dřeva, je to o rozvíjení bdělosti, vůle a praktického přístupu ke světu."
Články
Dovednost aktivního naslouchání ve vzdělávání
Radka Schillerová, Kristina Březinová / Zapojme všechny / únor 2023
Jak může učiteli pomoci dovednost aktivního naslouchání? „Mezilidské vztahy jsou základem. A až ve chvíli, kdy v nich učitel umí citlivě fungovat, se mu může dařit naplňovat své vzdělávací cíle,“ říká Sandra Majerová, učitelka výtvarné výchovy.
Články
Důvěra je obrovská devíza. Dnešnímu pojetí vzdělávání ale chybí, říká Milan Appel
Kateřina Lánská / Eduin / únor 2023
OSOBNOST VZDĚLÁVÁNÍ: Rozhovor s Milanem „Mikinem” Appelem vznikl v rámci série: Rozhovory s laureáty Auly slávy ceny EDUína; rozhovory s osobnostmi, které byly v minulých letech oceněny za svůj dlouhodobý a systematický přínos na poli vzdělávání.
Videa
DEEP TALKS 92: Robert Čapek – učitel, psycholog a autor blogu Líný učitel
Petre Ludwig / Konec prokrastinace / únor 2023
Jak by měla ideálně vypadat škola v 21. století? Jak pomoci dětem zamilovat si školu a vzdělávání nejen v ní? A jak pomoci skvělým učitelům nevyhořet v systému? Robert je učitel a psycholog, který se domnívá, že strach do vzdělávání nepatří či že by se studenti neměli poměřovat a ani testovat. Napsal knihu Uč jako umělec a jeho mise je zlepšovat školství a pomáhat učitelům v ČR.