nejnovější

83

Filtry

Jak přežít ADHD v rodině i ve škole? Oceňujme i ty nejmenší úspěchy

Jedenáctiletý Štěpán má diagnózu ADHD. Při zápisu na jednu pražskou základní školu se od ředitelky dozvěděl, že ona na ADHD nevěří. „O ADHD se mluví jako o jedné z nejprozkoumanějších poruch, existují kvanta literatury, zároveň jde ale paradoxně o jednu z poruch, která je nejvíce znevažovaná, mnoho lidí úplně popírá její existenci,“ vysvětluje psycholožka Alena Šešulková z Centra pro rodinu a sociální péči, kde se věnují osvětě v této oblasti v rámci projektu Neklidné děti.

Bádat můžou už děti ve školce, říká chemikářka. Nejsou potřeba drahé sloučeniny ani laboratoře

Aby měly děti rády chemii, je potřeba, aby jí rozuměly, k čemuž slouží pokusy a experimenty. A ty se jejich učitelé můžou naučit třeba v jednom z patnácti center, jenž pro chemikáře v letošním školním roce otevřela Praha. „Málokdo si to uvědomuje, ale nachystat pokus, provést ho a uklidit zabere hodně času,“ říká Adéla Marschallová Rumlerová, která jedno z center vede. „My učíme učitele, jak to dělat jednoduše a efektivně.“

AI ve vzdělávání – co všechno změní a proč nenahradí učitele

Společnost si v posledních dnech a týdnech připomněla nástup umělé inteligence. A to i popularizací nástroje ChatGPT, který umí komunikovat lidským způsobem. EDUin přináší komplexní podklad k tématu i odpovědi na otázky, které v posledních týdnech vyvstaly.

Cíťa. Zatraceně dobrá knížka pro introverty, citlivky i jejich okolí

Lenka Blažejová před pár lety na základě vlastních traumatických zkušeností vydala materiály pro maminky, které prošly ztrátou dítěte. Na konci minulého roku pustila do světa další titul s názvem Cíťa. „Tahle knížka je pro introverty a citlivky. Abychom konečně uvěřili své vnitřní síle i hodnotě a odvážili se (je) ukázat. A pro ostatní lidi, aby nakoukli do našeho světa a trochu ho pochopili.“

Ivan Smolka: Práce se dřevem rozvíjí vůli a myšlení. Nejde o to, aby žáci uměli vyrábět nábytek

'Na naší škole učím „práci se dřevem“. Řezání nebo hoblování učí děti manuální zručnosti, ale to není zdaleka jediný účinek. V těchto hodinách nejde primárně o to naučit se něco vyrobit ze dřeva, je to o rozvíjení bdělosti, vůle a praktického přístupu ke světu."

Dovednost aktivního naslouchání ve vzdělávání

Jak může učiteli pomoci dovednost aktivního naslouchání? „Mezilidské vztahy jsou základem. A až ve chvíli, kdy v nich učitel umí citlivě fungovat, se mu může dařit naplňovat své vzdělávací cíle,“ říká Sandra Majerová, učitelka výtvarné výchovy.

Důvěra je obrovská devíza. Dnešnímu pojetí vzdělávání ale chybí, říká Milan Appel

OSOBNOST VZDĚLÁVÁNÍ: Rozhovor s Milanem „Mikinem” Appelem vznikl v rámci série: Rozhovory s laureáty Auly slávy ceny EDUína; rozhovory s osobnostmi, které byly v minulých letech oceněny za svůj dlouhodobý a systematický přínos na poli vzdělávání.

Linka bezpečí rozjíždí podcast o duševním zdraví pro malé školáky

Dostal jsem poznámku a teď se bojím, co na to naši; zradila mě nejlepší kamarádka a mně je strašně smutno; Věk mezi školkou a nástupem puberty je často vnímán jako šťastné období, přesto ale malé školáky leccos trápí. Linka bezpečí teď právě pro ně rozjela podcast Utržené sluchátko. Jeho cílem je prevence krizí a posilování odolnosti dětí.

Strana 1/11