Články
Názory odborníků, novinky ve vzdělávání. Přinášíme výběr nejzajímavějších článků z českých i zahraničních vzdělávacích médií.
Jak podpořit děti, které vyčnívají
Autorský tým APIV B / Perpetuum / leden 2023
Pedagogicko-psychologická poradna v rámci poskytování podpůrných opatření pro děti a žáky se speciálními vzdělávacími potřebami nezapomíná ani na podporu dětí a žáků s nadáním a mimořádným nadáním. Jaké možnosti navrhuje v rámci podpůrných opatření pro nadané děti?
Formativní přístup není jen soubor technik, ale celkový přístup k učení
Lucie Römer / Eduzín / leden 2023
Co to je ten „formativní přístup”? Je to to samé jako slovní hodnocení, triády nebo respektující výchova? Nebo jde o prevenci syndromu vyhoření u učitelů i dětí? Všechny zmíněné nástroje, metody a přístupy jsou součástí formativního přístupu, ale samy o sobě ho netvoří. Následující rozhovor s Ivetou Pasákovou ze společnosti Step by Step ČR by se dal shrnout jako Úvod do formativního přístupu.
Marv Shamma: S mindsetem minulosti děti na budoucnost nikdy nepřipravíme
Jana Potužníková / Eduzín / leden 2023
V souvislosti se změnami ve školství často slýcháme, že jsou nezbytné, abychom děti připravili na život ve 21. století. Potíž tak trochu je, že čtvrtinu 21. století už máme za sebou a rady si s tím pořád příliš nevíme. Mezery mají rodiče i české školství. Rozhovor Eduzínu s Marvem Shammou, start-upistou v oboru moderních technologií, tátou devítiletých dvojčat a zakladatelem školy FLOW v pražských Holešovicích.
Kdo je Sociální pedagog a jaká je jeho pracovní náplň?
Asociace sociálních pedagogů / Mgr. Veronika Horáková / 2022
Sociální pedagožka, Mgr. Veronika Horáková píše o tom, kdo je to vlastně sociální pedagog a jaká je jeho náplň.
Dětem přednáší veterinářka, programátor i herec. Propojují školy se skutečným světem
Michaela Endrštová / Aktualne.cz / prosinec 2022
Kromě svých rodičů jsou děti nejčastěji v kontaktu s učiteli. Chybí jim však vhled do jiných profesí a neumí si představit, k čemu jim jednou budou znalosti získané ve škole. Projekt Den pro školu Nadace České spořitelny propojuje odborníky s žáky, kteří získají povědomí o jejich práci a mohou se inspirovat, jakým směrem se po škole vydat.
Měli bychom dát učitelům důvěru, aby si cíle vzdělávání formulovali sami, myslí si kandidát na prezidenta Pavel Fischer
Radka Hrdinová / Eduin / prosinec 2022
Před blížícími se volbami přináší Eduin.cz sérii rozhovorů s několika prezidentskými kandidáty. Jaké mají vzpomínky na svou školní docházku? Jaké problémy podle nich trápí české vzdělávání? A patří do škol na stěnu obraz hlavy státu? První rozhovor je s Pavlem Fischerem, nejen o inkluzi.
Neexistují dva stejní lidé ani dvě stejné děti. Na to by měla škola reagovat
Lucie Römer / Eduzín / listopad 2022
Všichni, kdo chtějí zlepšit školství, skloňují slovo individualizace. O úpravě výuky podle potřeb jednotlivých žáků mluví ve dvojrozhovoru také lektorky Barbora Heřmanová a Věra Váňová Krejčová.
Práce se spravedlností je pro mě jednou z největších výzev ve vzdělávání, říká Janette Motlová
Kateřina Lánská / Eduin / listopad 2022
Narodila se v sedmdesátých letech v romské komunitě, dnes Janette Motlová působí jako ředitelka Výzkumného ústavu dětské psychologie a patopsychologie v Bratislavě.Minulý měsíc přednášela na pražské odborné konferenci S asistenty k lepší škole o tom, jak pracovat s emocemi ve školském prostředí.