Články
Názory odborníků, novinky ve vzdělávání. Přinášíme výběr nejzajímavějších článků z českých i zahraničních vzdělávacích médií.
Děti nejsou hloupé, vidí svět venku. A na ten je sezení v lavici nepřipravuje, říká lektorka
Martina Kopecká / Eduzín / srpen 2022
Děti dnes vyrůstají v systému, kde nemohou ukázat, v čem jsou dobré. „Můžeme je oblbnout maximálně tak čtyři roky, pak už samy vidí, že něco je špatně,” upozorňuje v pokračování reportáže lektorka Dana Moree, která působí na Karlově univerzitě a na pozvání škol zlepšuje tamní atmosféru. Cílem je, aby se žáci i učitelé cítili dobře.
The Magic of Mistakes: 4 Ways to Boost Critical Thinking with Mistake Analysis
Colin Seale / Cult of Pedagogy / Duben 2021
Jak zareagujeme, když student udělá chybu? Proč je analýza chyby v ten moment důležitá? Když ji neuděláme, promarnili jsme příležitost podpořit kritické myšlení studentů, a naopak jsme je utvrdili ve strachu z chybování, říká učitel matematiky, právník a propagátor kritického myšlení Colin Seale. Článek je v angličtině.
Pokud chceme, aby se naši žáci učili lépe, nezbývá nám než zlepšit naši práci, říká Hana Košťálová
Hana Košťálová / Eduin / červenec 2022
„Nikdo jiný než my, pedagogové, nemá větší vliv na to, jak se děti ve škole učí a jak se jejich učení může zlepšovat,“ píše Hana Košťálová ve svém textu pro časopis Řízení školy. Přečtěte si, proč je spolupráce mezi profesionály podle jejího názoru klíčem ke kvalitnímu vzdělávání.
Když se do školy netěším, je něco špatně, říká sociální pedagožka
Martina Kopecká / Eduzín / srpen 2022
Dana Moree je odbornicí na klima ve školách. Školní kolektivy si ji zvou, aby jim pomohla věci pojmenovat a zlepšit. Co je esenciální pro fungující školní kolektiv? A proč je důležité naučit se vnímat sám sebe?
Méně násobilky, více duševního zdraví. Právě probíhá zásadní změna výuky ve školách
Lucie Kocurová / Eduzín / červenec 2022
Co bychom si měli odnášet ze základní školy? Určitě násobilku a trojčlenku, nějaký ten pravopis a cizí jazyk. Co ale například schopnost vybírat si zdravé jídlo, rozvíjet přátelské vztahy nebo vyhledat odborníka ve chvíli, kdy se propadáme do černých myšlenek? Podle nových Rámcových vzdělávacích plánů by třeba i toto mělo nově patřit k učivu základní školy, a to pod názvem wellbeing.
Na víceletých gymnáziích se setkávají motivované děti, nejsou to ale ty nejtalentovanější
Eva Svobodová / wave.rozhlas.cz / červenec 2022
České školství obecně trpí poměrně vysokou mírou nerovnosti. Mají na ní podíl i víceletá gymnázia? Proč se čas od času znovu objevuje volání, aby se systém víceletých gymnázií zrušil? A je jejich existence opodstatněná?
Známky často nevypovídají o nadání a schopnostech žáků, zjistila studie. Ovlivňují ale jejich budoucnost
Eva Šelepová / Irozhlas / červen 2022
Známkování školního prospěchu má v Česku hlubokou tradici, podle odborníků na vzdělávání ale není škála od jedné do pěti pro spravedlivé a přesné ohodnocení žáků dostatečná. Potvrzuje to také nejnovější analýza dat think-tanku IDEA při CERGE-EI Národohospodářského institutu Akademie věd.
Ti nejnáročnější žáci odhalují nejlépe, co v systému nefunguje, říká americká profesorka
Lucie Kocurová / Eduzín / červen 2022
Co je PBIS - systém pozitivní podpory chování a jak funguje? Méně kázeňských problémů, bezpečí a podporující atmosféra ve škole i více času pro učení – PBIS, pomáhá dětem i učitelům. Do Česka ho přijela vyučovat profesorka z USA Heather George.