Škola Rudolfa Steinera v Helsinkách
Helsinky / Finsko
Návštěva na finské škole Rudolfa Steinera - alternativní škole, fungující na bázi jiného stylu výuky - u nás v České Republice známější jako způsob Waldorfský. Jaké jsme si ze školy odnesli dojmy? V čem se finský “Waldorf” liší od toho českého?
Škola Rudolfa Steinera v Helsinkách je dvanáctiletá integrovaná škola. Studenti na této škole tedy mají příležitost studovat od 1. třídy až po maturitní ročník, to vše ve dvou budovách, sídlících vedle sebe, takže studenti základních i středních škol jsou zde pospolu. Zajímavé je, že ve vedlejší budově funguje také Steinerova mateřská školka, takže teoreticky má dítě možnost začít s Waldorfem už v předškolním věku. O tento koncept se snaží také české Waldorfské školy. Tato škola se nachází na okraji městského Central Parku, tudíž je úzce spojena s přírodou, což nabízí škole mnoho možností. Škola si klade za cíl poskytnout dětem co nejbezpečnější a nejklidnější prostředí pro růst. Výuka buduje širokou škálu všeobecného vzdělání a zároveň procvičuje mnoho praktických životních dovedností. Podporují růst dětí a mládeže směrem ke svobodné a zodpovědné dospělosti.
V období základního vzdělání na helsinské škole se dětem samozřejmě dostává vzdělání v oblasti běžných předmětů, jako je matematika, mateřský jazyk a také švédština a němčina. Kromě běžných školních předmětů má ale Steinerova škola vlastní předměty, jako je eurytmie a formová kresba. Eurytmie je předmětu, kde se hudba a výslovnost proměňují v umění pohybu a gest. V Eurytmii jsou podobné prvky jako v moderním tanci. Na českých Waldorfských školách se kapacita pro tento předmět našla teprve nedávno.
Díky lepším možnostem, klade místní Steinerova škola důraz na nádherné provedení kostýmů a pro každou hodiny eurytmie dochází dokonce soukromý profesionální pianista, který žáky při tanci doprovází. Škola je navíc vybavena velkým koncertním sálem, ve kterém své eurytmické sestavy představují ostatním studentům, nebo také veřejně pro rodiče.
V této Steinerově škole a pro Waldorfskou pedagogiku obecně, jsou stálá třídní komunita, jednotná třída, ve které se děti mohou cítit bezpečně a dlouhodobé vztahy s učiteli považovány za důležité předpoklady vyváženého růstu. Ve školních dnech je pravidelný rytmus. Navozuje klid ve třídě a přináší dětem pocit bezpečí. Během celého roku se navíc dodržují rituály klasických slavností, jako Michaelská slavnost, Slavnosti svatého Martina, Jarní oslavy a podobně.
Střední škola ve finštině tzv, “Lukio” už se od naší střední Waldorfské školy liší poněkud více. Studium zde funguje formou kurzů, přičemž jsou některé povinné a jiné volitelné. Celkově bych tento systém bych přirovnala spíše k našim univerzitám a vysokým školám. Mezi volitelné předměty patří například kurz astronomie, starověké historie, geografie cestovního ruchu, eurytmie, blahobytu, vizuálního umění, řemesel, domácího hospodářství a filozofie, psychologie a biologie. Pro zájemce o jazyky je k dispozici volitelné studium v němčině, španělštině, francouzštině a ruštině. Při dobrých akademických výsledcích mohou být studentovi odpuštěny i některé povinné předměty, pro které neprojevuje student zájem, či zvláštní vlohy. V rámci mnoha předmětů jsou pravidelně pořádány mezinárodní projekty a cesty, kterých se mohou zájemci zúčastnit.