Videa
Zajímavé rozhovory, inspirativní vzdělávací modely
u nás i ve světě a inovativní nástroje pro výuku.
Michal Horký: Žáky se snažím respektovat, aby oni mohli respektovat mě
Záhodno / leden 2023
Rozhovor s Michalem Horkým o tom, co prožívají mladí nebo začínající učitelé. Co z pedagogického vzdělání mělo skutečně dopad na praxi, která čekala absolventy po škole? Kde všude mimo školu se dá načerpat užitečná učitelská praxe? Co patří k největším výzvám při přechodu z VŠ do praxe a co nebo kdo s tím může pomoci?
Miloslav Druckmüller: Děti jsou samy od sebe zvídavé, stačí to rozvíjet a nepokazit
Záhodno / prosinec 2022
Profesor Druckmüller učí na vysoké škole, ale zároveň je dědečkem dvou zvídavých vnuček. Rozhovor o učitelském řemesle, o dětské logice a zvídavosti nebo o tom, v čem tkví kouzlo matematiky, jak buduje v člověku pokoru a proč vede člověka k nedůvěře k autoritám. Otevřeli jsme i řadu ožehavých aktuálních témat, jako je postavení učitelů ve společnosti nebo nerovnováha mezi svobodou a odpovědností učitelů v systému.
5 Ways to Boost Social Skills for the Littlest Learners
Edutopia / listopad 2022
By helping young students develop social awareness and emotional literacy, teachers can create a calm environment in the classroom—and build the foundation for lifelong learning.
Jana Vožechová: Pomáhající profese dokáží zasáhnout velmi účinně, je ale třeba zachytit problém včas
Záhodno / listopad 2022
Se speciální pedagožkou, metodičkou a konzultantkou Janou Vožechovou jsme si povídaly o pomáhajících profesích ve vzdělávání. Jana se dlouhodobě zaměřuje na pomoc znevýhodněným dětem. Probraly jsme, jaké situace mohou děti a rodiče řešit s pomáhajícími profesemi, kdo všechno do této skupiny vůbec spadá nebo co v našem systému funguje, a co je třeba ještě vylepšit?
Kateřina Čížková: Informovanost o autismu roste, ale stále je málo služeb a dlouhé čekací lhůty
Záhodno / květen 2022
Jak se za poslední dva roky proměnilo to, co lidé řeší v rámci terapie a jaké skupiny lidí se k terapeutům dostávají? Jak to dopadá na děti a mladé lidi? Jaký rozdíl je mezi psychologií a aplikovanou behaviorální analýzou? Může být diagnóza někdy úlevná? Jak důležité je, aby se rodiče nenechali odbýt, když cítí, že je neco “jinak”?
Pavel Kraemer: Stará dogmata ve vzdělávání by neměla nahrazovat nová
Záhodno / říjen 2021
Rozhovor s Pavlem Kraemere, zakladatelem Institutu pro inovativní vzdělávání, o tom, co by v našem vzdělávacím systému zasloužilo změnu a inovativnější přístup. Rozvrh předmětů často připomíná rychlý sled televizních programů na nejrůznější témata – v čem je toto pojetí výuky problematické? Jak přistupují k hodnocení výuky v inovativních či alternativních školách a co to do výuky přináší?
Školáci se učí vést vlastní projekt a překonávat překážky
Magdaléna Šulcová / Eduzměna / 31.8.2022
301 dětí minulý školní rok řešilo společnou výzvu. Díky Nadačnímu fondu Eduzměna si mohli zkusit, jaké to je, vymyslet vlastní projekt a pak ho uskutečnit.
Karin Marques: Základní škola má dát základ do života, a to není jen o vědomostech
Záhodno / únor 2022
Představte si školu, v níž se děti i učitelé budou cítit dobře, nebude tam nuda a i takzvané zlobivé děti bude výuka bavit. S ředitelkou ZŠ Solidarita Karin Marques jsme si povídaly o tom, jaké výzvy je třeba zvládnout, když chcete takovou školu vytvořit. Jak lze vytvořit bezpečné a příjemné prostředí pro výuku? Co je nezbytné zvládnout, aby učitelský sbor fungoval jako tým a rozproudila se spolupráce?