Články
Názory odborníků, novinky ve vzdělávání. Přinášíme výběr nejzajímavějších článků z českých i zahraničních vzdělávacích médií.
Škola je jako rozjetý vlak, ze kterého vypadávají cestující, říká laureátka. Vymyslela, jak mohou opět nastoupit
Lucie Fialová / Eduzín / duben 2022
Přece nemůžeme studenty posílat do vyloučených lokalit. A přece nemůžou doučovat, když nemají žádné zkušenosti. Takové pochybnosti provázely nápad, že by brněnští studenti pedagogické fakulty měli jako povinný předmět doučování sociálně znevýhodněných žáků.
Učitelka z TikToku: O zastaralém vzdělávání, trestání za chyby a špatných učitelích
Štěpánka Cimlová / Heroine.cz / Leden 2022
Její videa na TikToku sledují statisíce lidí. Hlavně dětí, které se ve škole trápí kvůli strachu ze selhání nebo šikaně a ponižování ze strany učitelů. Štěkánka The Učitelka vysvětluje, že není v pořádku, když učitelé křičí, proč je výklad nevhodná metoda a jak se dá pracovat s chybou. V článku, který zveřejnila Heroine.cz to vysvětlí i vám.
Ze zvláštní školy ke studiu chemie. Romským dětem pomáhá spolek s učením i volbou práce
Zuzana Hronová / Aktuálně.cz
Nedůvěra ke škole, špatná vysvědčení a problémy s hledáním práce kvůli nedokončenému vzdělání se u českých Romů často přenášejí z generace na generaci. Pomoci se rozhodl brněnský spolek IQ Roma servis, který zkouší řetězec rozetnout.
Kosťa a Saša z Kyjeva jdou poprvé do školy v Praze. Možná zlepší české vzdělávání
Lucie Fialová / Eduzín / březen 2022
Kosťa a Saša chodili ještě před čtrnácti dny do školy v Kyjevě. V jejich městě se ale teď válčí, a tak spolu s maminkou a mladším bratrem uprchli do Česka. V úterý poprvé usedli v lavicích pražské Bratrské školy.
Radek Aubrecht: Proč učit moderní dějiny? Vysvětlují to, co dnes zažíváme
Radek Aubrecht / Eduzín / únor 2022
O nutnosti výuky moderních dějin asi není třeba vést debatu. Panuje o tom jak společenská, tak odborná shoda. Naproti tomu nelze přehlédnout poměrně časté diskuse o tom, zda jsou moderní a soudobé dějiny vyučovány v dostatečném rozsahu a formami, které mají naději dnešní žáky oslovit.
Students in Denmark have mandatory empathy classes as part of the school curriculum
Jisha Joseph / scoop.upworthy.com / říjen 2020
When it comes to educating a child, most school systems primarily, if not entirely, focus only on academic subjects such as math, English, and science. They leave out some of the most important lessons that a young person should learn and hold close throughout their life, such as kindness, empathy, humility, etc.
Ať se škola přizpůsobí dětem, ne naopak. A učitelé musí být nejen kolegové, ale i přátelé, říká ředitelka z Trmic
Anna Brzobohatá / Hospodářské noviny / prosinec 2021
Do Základní školy v Trmicích u Ústí nad Labem chodí na 320 dětí, zhruba polovina jich je ale v karanténě. Výuka je tak hybridní – na dálku i ve třídách. Podmínky se podle ředitelky Marie Gottfriedové, jejíž zkušenosti využila i studie o řízení škol pro konferenci Kam kráčíš Česko/Evropo 2021, mění téměř z hodiny na hodinu.
Nová informatika se učí bez počítače, s papírem, symboly a v pohybu. Reportáž z výuky oceněného učitele
Lucie Kocurová / Eduzín / říjen 2021
Dá se učit informatika, aniž by v hodině děti vůbec sáhly na myš či klávesnici nebo slyšely nějaká fakta o tom, jak fungují počítače? Možná to zní jako protimluv, ale informatika dnes není zdaleka jen o tom, aby se děti naučily měnit styl nadpisů ve Wordu nebo tvořily excelovské tabulky.