Články
Názory odborníků, novinky ve vzdělávání. Přinášíme výběr nejzajímavějších článků z českých i zahraničních vzdělávacích médií.
Když studuje, nevydělává. Proč se neúspěch a chudoba v Česku tak často dědí
Zuzana Hronová / Aktuálně.cz
Bydlí na ubytovně, po vyučování chodí na brigádu, starají se o sourozence. Jejich studium rodiče nepodporují, naopak jim ho rozmlouvají. Nevidí v něm smysl. Oni také nemají školy, přesto se uživí – pomocí dávek, brigád či práce načerno. Student nemůže vydělávat pro domácnost. A tak otec raději bere syny s sebou na melouchy, dcery zaměstná matka péčí o domácnost. Navíc do rodiny brzy přibudou vnoučata.
Přezdívají nám „skaut pro Romy“, říká vedoucí Beztíže, specializovaného oddělení DDM v Praze 3. S mládeží řeší fake news, přihlášky do školy i antikoncepci
Lucie Kocurová / Eduzín / červenec 2020
Jako kluk byl trochu sígr, poslouchal rap a rád se poflakoval po ulicích. Dnes vede zařízení, které podobným “týpkům” nabízí alternativní způsoby trávení volného času.
Umí Archimédův zákon, ale své emoce neznají. Odborníci žádají nový školní předmět
Klára Elšíková / září 2021 / zena.aktualne.cz
Snížení stresu, prevence a podpora léčby duševních nemocí jako úzkosti, deprese, ADHD, zlepšení vztahu k sobě i k druhým. To jsou prokázané benefity praktikování metod mindfulness, o jejichž zavedení do českých škol usiluje několik organizací a projektů. Jak velká šance je na jejich realizaci?
Dobře se učit dnes nestačí, říká autor obdivované vzdělávací reformy v Kanadě
Lucie Kocurová / Eduzín / květen 2021
Celý profesní život zasvětil kvalitnímu vzdělávání a reformám vzdělávacích systémů, protože věří, že školy by měly nejen předávat znalosti, ale především vychovávat schopné lidi, kteří jsou připraveni čelit výzvám, jako je klimatická změna nebo rostoucí sociální nerovnosti.
Marie Gottfriedová: Nenechme si zkazit návrat do školy hygienickými opatřeními. Klid a radost jsou nejlepší školní pomůcky
Eduzín / srpen 2021
Prvního září se otevřou školní brány. Po rok a půl trvajícím období životních veletočů, kdy změna stíhala změnu a kdy jsme s pokorou museli uznat, že je jen málo věcí, které třímáme pevně ve svých rukou, potřebujeme nyní ze všeho nejvíc jednu cennou věc.
Tlak vyvolá vždycky protitlak. A vychovatel tahá za kratší konec, říká dramaterapeut z „pasťáku”
Lucie Fialová / Eduzín / září 2021
Je jim třináct nebo patnáct let a světu moc nevěří. A lidi nemají důvěru v ně. Obvykle pocházejí z problematického rodinného prostředí a šance, že budou mít lepší život než jejich rodiče, není moc velká. Řeč je o dětech ve výchovných ústavech.
Očekáváme ve vzdělávání další nárůst nerovností
Zuzana Hronová / Aktuálně.cz
Miroslava Federičová a Václav Korbel z Institutu pro demokracii a ekonomickou analýzu (IDEA) ve studii o vlivu pandemie covid-19 upozorňují, že uzavření škol kvůli koronaviru a přechod k výuce na dálku mohou ještě více prohloubit již tak značné nerovnosti ve vzdělávání.
Někteří naši žáci bojují o holou existenci, říká ředitelka školy, kam se děti chodí i vyspat a vykoupat
Lucie Fialová / Eduzín / červen 2021
V základní škole Ruská v severočeském Litvínově je každý pátý školák ze sociálně slabého prostředí. Škola se snaží jejich vzdělávání zvládat díky vysokému počtu asistentů, hodil by se ale ještě psycholog a školní asistenti nebo peníze na kroužky pro chudé děti.